Green Tea

Di Sebalik Rasa Kopi



28 Mei 2016 - Salam.. memandangkan kat tempat aku sekarang cuace hujan.. so terdetik kat hati nak update blog.. ape yg aku nak conteng dan share tak lain tak bukan pasal kopi.. dengar molek k.. hehe


secebis sejarah kopi

Suatu ketika dahulu seorang pengembala, melihat kambing-kambingnya memakan biji buah kopi di kawasan tanah tinggi Ethiopia. Dari situ si pengembala mendapati bijian tersebut membuatkan seseorang sukar untuk tidur pada waktu malam. Bijian kopi mengandungi kafein asli yang memberi tenaga pada tubuh badan untuk menangani masalah keletihan dan mengantuk. Hari ini, kopi ditanam di pelbagai negara di seluruh dunia. Antara negara yg giat menjalankan penanaman kopi ialah, Asia, Afrika, Amerika Selatan, pulau-pulau di Caribbean atau Pasifik

khasiat minum kopi

- kopi boleh buat kite lebih bijak sebab ransangan dari bahan aktif kopi iaitu kafein dapat meningkatkan ingatan.
- kopi dapat mengurangkan risiko  Alzheimer dan Parkinson kerana melindungi otak di usia tua.
- kopi sarat dengan nutrient dan antioksidan untuk tubuh dan sesuai dalam diet moden.



jenis kopi yg digemari ramai

i. espresso
ii. cappuccino
iii. americano
iv. caffee latte
v. caf au lait
vi. caf mocha (mochacino)

# p/s - aku suke tgk decorating kopi je.. minum kopi kureng.. hehe

4 comments:

nurul ezzatie zulkarnain said...

Ezzatie tak suka minum kopi =)

nak minta tolong =)

Saya ada join contest ni dan saya harap awak dapat tolong ;
1. Wajib follow http://fb.me/miraaahussin
2. Like gambar saya https://www.facebook.com/photo.php?fbid=388357771279860&set=a.377229559059348.1073741830.100003169228256&type=1&theater

Mysara Ab Rahman said...

mai memg peminat tegar coffee..feveret of kos cappuccino and latte

zeera lily said...

dulu kite x minum kopi, cume mkn gula2 kopiko je..hee..
but now since dah tw.. rasulullah pun minum kopi, sng je boleh adapt tekak ni.. =) *tetibe rase nk bukak coffe house

Anonymous said...

wahh,..sy suka minum kopi.suka sngt..